اخبار بدمینتون, اخبار ورزشی

طرح یک ابهام در برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران پارالمپیک

در حالی که هنوز یکی، دو روز از برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی پارالمپیک نگذشته، بررسی آیین نامه های انتخابات و اظهارات یک ورزشکار متقاضی عضویت در این کمیسیون، ابهاماتی را متوجه نحوه برگزاری انتخابات کرده است.

به گزارش مجله اونلی اسپرت، نخستین انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی پارالمپیک یکم بهمن ماه، از طریق سیستم رای گیری مجازی برگزار شد و ۱۳ نفر از نامزدهای نهایی واجد شرایط برای کسب ۹ کرسی عضویت در این کمیسیون به رقابت پرداختند که در نهایت زهرا نعمتی، جواد حردانی، سجاد محمدیان، داود علیپوریان، صادق بیگدلی، احمدرضادشاه حسینی، سمیرا ارم، غلامرضا حیمی و صادق کلهر برای یک دوره ۴ ساله انتخاب شدند.

معرفی علی البدل ها

مطابق  تبصره ۲ بند چهار ماده چهار آئین‌نامه  کمیسیون مبنی بر ممنوعیت انتخاب بیش از ۲ نفر از هر رشته ورزشی، عبدالرضا جوکار و حامد امیری (دوومیدانی) و رمضان صالحی و رضا پیدایش (والیبال نشسته) از ترکیب اصلی اعضا خارج و در فهرست اعضا علی‌البدل قرار گرفته اند.

شرایط ثبت نام

آذرماه سال جاری کمیته ملی پارالمپیک طی فراخوانی که در رسانه های عمومی منتشر شد، شرایط تخصصی و عمومی متقاضیان را به مدت ۴ سال مطابق با آیین نامه مصوب به شرح ذیل اعلام کرد.

۱) ورزشکاران مدال آور در دو دوره آخر پارالمپیک تابستانی؛ (حداقل در یکی از دوره‌ها)
۲) ورزشکاران شرکت کننده در دو دوره آخر پارالمپیک زمستانی؛ (حداقل در یکی از دوره‌ها)
۳) پایبندی به تعهدات ورزشکاران، در قوانین و مقررات مرتبط؛
۴) نداشتن هرگونه سابقه، محرومیت انضباطی و دوپینگ؛
۵) نداشتن تابعیت مضاعف؛
۶) ورزشکاران رشته‌های پارالمپیکی که در حال حاضر در IPC عضویت دارند امکان نامزدی در کمیسیون را خواهند داشت.

تبصره ای برای عضویت بانوان

در فراخوان کمیته ملی پارالمپیک تبصره ای نیز در نظر گرفته شده است. مبنی بر اینکه وفق بند ث ماده سه اساسنامه کمیته، بانوان با شرط حضور در بندهای یک و دو حائز شرایط خواهند بود. نتیجه این تبصره قرار گرفتن نام زهرا نعمتی در صدر منتخبین انتخابات اخیر بود.

شرایط جدیدی که موجب ابهام شد

در تاریخ ۲۴ دی ماه،  مجددا کمیته ملی پارالمپیک در وب سایت رسمی خود شرایط متقاضیان عضویت را به شرح ذیل اعلام کرد: واجدان شرایط برای رای دادن، کلیه ورزشکاران شرکت کننده در سه دوره آخر پارالمپیک تابستانی و زمستانی هستند که تعلیق و یا محرومیت در زمان برگزاری انتخابات ندارند و شامل ۱۸۳ ورزشکار از ۶ فدراسیون تنیس روی میز، جانبازان و معلولان، تیراندازی با کمان، تنیس، قایقرانی و نابینایان و کم بینایان است.

با بررسی این دو موضوع تفاوت هایی در بند یکم شرایط متقاضیان دیده می شود، همچنین در فراخوان اول کمیته در بند چهارم نداشتن هرگونه سابقه، محرومیت انضباطی و دوپینگ بدون اشاره به بازه زمانی مورد تاکید قرار گرفته که “فرازمانی” بودن آن را مورد تاکید قرار می دهد، در حالی که همین موضوع در فراخوان دوم کمیته، با جمله ” تعلیق یا محرومیت در زمان برگزاری انتخابات ندارند” مورد اشاره قرار گرفته که زمان “حال” را تداعی می کند.

علی البدلی که خود را شانس پیروزی می داند

حامد امیری، نخستین منتقد و معترض به این انتخابات است. این ورزشکار ایرانی “دوومیدانی کار” شانس کسب طلا در بازیهای پارالمپیک توکیو که نامزد انتخابات در کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی پارالمپیک محسوب می‌شود، انتقاداتی را متوجه انتخابات کرده است.

او با انتقاد نسبت به نحوه انتخاب برخی از ورزشکاران در این کمیسیون به مجله اونلی اسپرت می‌گوید: کسانی در ترکیب اصلی این کمیسیون قرار گرفته اند که در چند دوره قبل در بازیهای پارالمپیک حضور فعال داشتند نه در دو دوره قبل.

وی با بیان اینکه این امر نقض موارد آیین نامه محسوب می شود، گفت: کسی باید نماینده ورزشکاران باشد که از نظر فنی تسلط کامل به ورزش داشته باشد و از حق ورزشکار دفاع کند، درحالی که این موضوع در برخی اعضای کمیسیون صدق نمی کند.
 
ایرادات آیین نامه ای به انتخابات

امیری با اشاره به نقض برخی قوانین در آیین نامه کمیسیون ورزشکاران، می گوید: کمیته ملی پارالمپیک در آیین نامه مذکور به صراحت اعلام کرده کسانی می توانند در انتخابات شرکت کنند که سابقه محرومیت انضباطی و دوپینگ نداشته باشند، در حالی که در ترکیب اعضای کمیسیون افرادی بودند که در اسفند سال گذشته به دلیل مسائل انضباطی محروم و تا ۶ ماه تعلیق شدند. 

ماهیت انتخابات زیر سوال رفته است

امیری در ادامه گفت: برای من جای سوال است که چطور کمیته ملی پارالمپیک قوانینی را که خود وضع کرده به راحتی زیر پا گذاشته و آن را نقض می کند.

این دوومیدانی کار پارالمپیکی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود این که من جزء ۷ نفر اول اعضای کمیسیون ورزشکاران انتخاب شده بودم، اما براساس سیاست کمیته ملی پارالمپیک مبنی بر حضور ورزشکاران تمام رشته ها در لیست کمیسیون ورزشکاران، منجر به آن شد تا افراد منتخب نه براساس رای بالا و شایستگی بلکه برحسب سهمیه بندی در لیست مذکور قرار بگیرند که در حقیقت این مساله ماهیت انتخابات را زیر سوال میبرد.

نتیجه گیری

برایند سخنان امیری و تاملی بر تغایر بندهای آیین نامه ها نشان می دهد که ادعاهای این ورزشکار در وهله نخست باید از سوی متولیان امر بررسی شده و در صورت اثبات، انتخابات مجدد برگزار شود. بررسی مغایرت های دو دستورالعمل از سوی کمیته ملی پارالمپیک که هر کدام جداگانه اعلام شده اند، می تواند مرجع مناسبی برای سخنان امیری و در نهایت تدوین یک دستورالعمل ملی برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی پارالمپیک باشد.

انتهای پیام

author-avatar

درباره N.Zahedi

من از مسیری دور به اینجا رسیده ام، بعد از سختی ها و لذت هایی فراوان؛ راهنمایانی گران مایه را ملاقات کرده و نکات گران سنگی آموختم؛ اما این ها کافی نیست، باید رفت، باید دید و شنید و چه لذتهای زیادی که در ادامه مسیر منتظر من اند، نقشه بعدی چیست؟! چه کس میداند، استراحت کافیست، فرداها منتظر ملاقات من اند؛ در آن سوی کوه ها...باید رفت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *