تغذیه و سلامت, مقالات ورزشی

ورزش، قویترین وسیله برای غلبه بر افسردگی

ورزش، قویترین وسیله برای غلبه بر افسردگی

مجله اونلی اسپرت/یک روانشناس با بیان این که ورزش، قویترین وسیله برای غلبه بر بروز افسردگی است; گفت: ورزش، قویترین وسیله برای غلبه بر افسردگی تمرینات بدنی منظم، قوی ترین عامل طبیعی است که می تواند افسردگی را برطرف کند.

درباره افسردگی

حدیث پورتراب در گفت و گو با  مجله اونلی اسپرت، درباره افسردگی در دوران کرونا و مبارزه با آن از طریق ورزش، اظهارکرد; افسردگی یک حالت یا تغییر احساسی یا واکنش به یک موقعیت یا شیوه رفتاری فرد است که با درجات متفاوتی در یک فرد تعریف می شود. اکنون که با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه مواجه هستیم; این شرایط نه تنها افرادی که سابقه ابتلا به بیماری روحی روانی دارند را تهدید می کند; بلکه افرادی که سابقه هیچ گونه ابتلا به بیماری روحی روانی را نداشته اند به اندازه دیگران مستعد; درگیری اختلالات روحی روانی به ویژه اضطراب، وسواس و افسردگی کرده است.

وی همچنین درباره راه حل برای داشتن یک زندگی سالم در دوران کرونا نیز گفت; اولین آیتم داشتن یک برنامه روزانه است. قطعا شرایط کرونایی یکسری اختلال در شیوه زندگی ما ایجاد کرده است و به همین دلیل برای این که بتوانیم با این شرایط رو به رو شویم; بهتر است برای انجام کارهای مان یکسری برنامه ریزی ها داشته باشیم و مطمئنا رسیدن به این برنامه ها در ما یک حس بهره وری و عادی بودن شرایط را به وجود می آورد ; این نیز به کاهش افسردگی در این دوران کمک می کند.

دیگر آیتم

این روانشناس افزود همچنین دیگر آیتم حفظ برنامه غذایی سالم، خواب کافی، مراقبت از سلامت جسمی و حرکات ورزشی روزانه است; که می توانند تاثیر بسیاری در سلامت روان افراد در دوران کرونایی داشته باشند. در چنین شرایطی نباید به هیچ عنوان از نرمش و ورزش غفلت کرد. هر کاری که شامل فعالیت و تحرک جسمی شود; حال فرد را بهتر خواهد کرد. البته به عنوان مثال ممکن است فردی پیاده روی را به عنوان فعالیت جسمانی انتخاب کند; اما اگر هنگام پیاده روی یکسری افکار منفی به فرد هجوم آورد باید نوع ورزش خود را تغییر دهد.

وی با بیان این که ورزش بزرگترین و قویترین وسیله برای غلبه بر بروز افسردگی است، گفت: طبق تحقیقات انجام شده، حتی ورزش منظم بیشتر از داروهای ضد افسردگی در کاهش احساس خستگی و افزایش انرژی فرد تاثیر می گذارد.

ایروبیک یا ورزش های هوازی و شنا برای درمان افسردگی

پورتراب همچنین با اشاره به مفید بودن ورزش هایی مثل ایروبیک یا ورزش های هوازی و شنا برای درمان افسردگی; افزود: تمرینات بدنی منظم، قوی ترین عامل طبیعی است که می تواند افسردگی را برطرف کند. ثابت شده است که تمرینات منظم موجب افزایش میزان ماده آندروفین که هورمون شادی آور و هیجان آور در مغز است، می شود. آندروفین یک ماده قوی است که به صورت طبیعی باعث بهتر شدن روحیه فرد می شود، نگرانی ها و اضطراب را کاهش می دهد; خواب را تنظیم کرده و باعث آرامش بیشتر فرد می شود. همچنین موجب فعالیت ذهنی مثبت می شود ; احساسات فروخورده و انباشته شده را آزاد و نگرش فرد و عزت نفس او را نیز بهبود می بخشد.

بیماری خاصی

وی بیان کرد: همچنین اگر افراد مبتلا به بیماری خاصی هستند باید قبل از شروع یکسری از فعالیت های ورزشی; حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده تا مطمئن شوند که از تندرستی لازم برای انجام تمرینات بدنی برخوردار هستند. ضمن این که نکته کلیدی این است که اگر هر فرد به هر دلیلی توانایی ورزش در شرایط کرونایی را ندارد و شرایط برای ورزش کرن او در باشگاه های ورزشی مهیا نیست می تواند حداقل روزانه 20 نفس عمیق بکشد. تنفس عمیق می تواند دم و بازدم را تنظیم و ریه را تصفیه کند ; خون رسانی به مغز را هم تغییر دهد تا آن حالتی که از ورزش مدنظر است; از این طریق تنفس عمیق کسب شود که این مهم نیز به شدت توصیه می شود.

این روانشناس با اشاره به درمان برخی از افراد افسرده به واسطه انجام فعالیت های ورزشی، عنوان کرد; افراد افسرده ای را داشته ایم که از طریق ورزش بهبود پیدا کرده اند. معمولا افراد افسرده; انگیزه هایشان را از دست می دهند و دچار یکسری یکنواختی و بی هدفی می شوند; که برای این افراد نیز یکسری راهکار مثل یکسری فعالیت های سازنده از جمله ورزش ایجاد می کنیم. فرد زمانی که ورزش می کند قطعا شرایط آن هورمون هایی که به خاطر افسردگی در او تغییر کرده اند; تغییر کرده و می بینیم که آن رویکرد مثبت علاوه بر این که از نظر جسمی بر او تاثیر می گذارد; روی روح و روان فرد نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین به شدت ورزش برای درمان افسردگی در نظر گرفته می شود.

Source/منبع

author-avatar

درباره N.Zahedi

من از مسیری دور به اینجا رسیده ام، بعد از سختی ها و لذت هایی فراوان؛ راهنمایانی گران مایه را ملاقات کرده و نکات گران سنگی آموختم؛ اما این ها کافی نیست، باید رفت، باید دید و شنید و چه لذتهای زیادی که در ادامه مسیر منتظر من اند، نقشه بعدی چیست؟! چه کس میداند، استراحت کافیست، فرداها منتظر ملاقات من اند؛ در آن سوی کوه ها...باید رفت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *