اخبار بدمینتون, تغذیه و سلامت, مقالات ورزشی

فواید و ضررهای کافئین برای ورزشکاران

مصرف کافئین به نسبت دوز بالا و پایین آن، نتایج مختلفی روی سیستم عملکرد ورزشکاران دارد.

به گزارش مجله اونلی اسپرت، متاسفانه ورزشکاران برای رسیدن به نتایج مطلوب و بهبود سطح عملکرد بدنی از مکمل‌های ورزشی با دوز بالا استفاده می‌کنند و یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌های ارگوژنیک در ورزش‌های هوازی و بی هوازی، «کافئین» است.

فواید کافئین برای ورزشکاران

بر اساس این مطلب که از سوی محبوبه عسکری، کارشناس ارشد تغذیه ورزشی تهیه و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار مجله اونلی اسپرت قرار گرفته، آمده است: کافئین جزو مکمل های افزایش دهنده عملکرد است؛ این مکمل در ورزش ممنوع نیست و استفاده درست ازاین مکمل به افزایش متابولیسم، کاهش توده چربی، افزایش سطح انرژی، بهبود عملکرد ورزشی، انقباض عضلانی، انقباض عروق خون و گشادی راه‌های تنفس، افزایش مدت زمان رسیدن به واماندگی، کاهش خستگی و افزایش هوشیاری کمک می‌کند.

ضررهای کافئین

اما استفاده دوزهای بالا از این مکمل می‌تواند باعث بروز عوارضی از جمله افزایش ضربان قلب و برون‌ده ‌قلبی، بی‌خوابی، بی‌قراری، لرزش اندام، کاهش مایعات بدن دهیدراتاسیون و اختلالات گوارشی شود.

منابع حاوی کافئین

منابع حاوی کافئین شامل چای، قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند و توصیه می‌شود ورزشکاران هرگونه مکمل‌های غذایی  را تحت نظر  متخصصین تغذیه  استفاده کنند.

انتهای پیام

Source/منبع

author-avatar

درباره N.Zahedi

من از مسیری دور به اینجا رسیده ام، بعد از سختی ها و لذت هایی فراوان؛ راهنمایانی گران مایه را ملاقات کرده و نکات گران سنگی آموختم؛ اما این ها کافی نیست، باید رفت، باید دید و شنید و چه لذتهای زیادی که در ادامه مسیر منتظر من اند، نقشه بعدی چیست؟! چه کس میداند، استراحت کافیست، فرداها منتظر ملاقات من اند؛ در آن سوی کوه ها...باید رفت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *