اخبار سایر ورزش ها, اخبار ورزشی

پشت پرده رفتن سوارز از بارسا

دیوانگی؛ پشت پرده فاجعه رفتن سوارز از بارسا

ه گزارش (اونولی اسپرت) “ورزش سه”، لیونل مسی ماجرای جدایی سوارز از بارسلونا را “دیوانگی” خواند، ولی حتی او هم نمی تواند تا این حد دیوانگی را تصور کند!

یک روز جمعه در ماه سپتامبر لیونل مسی وارد رختکن زمین تمرین بارسلونا شد و ناگهان متوجه شد که اوضاع تا چه حد تغییر کرده است. پس از شش سال دوست صمیمی اش دیگر آنجا نبود. مسی به سوارز پیغامی فرستاد: “اینکه تو را در پیراهن تیم دیگری ببینم خیلی عجیب خواهد بود.” و دو روز بعد مسی فهمید که واقعا نخستین بازی سوارز برای اتلتیکو چقدر عجیب و غریب بود.

سوارز به عنوان بازیکن تعویضی در بازی اتلتیکو برابر گرانادا به زمین رفت و تنها 90 ثانیه بعد یک پاس گل داد. در پایان 90 دقیقه سوارز دوبار دیگر نیز دروازه حریف را باز کرده بود.

ماجرای جدیدی آغاز شده بود. لوییس سوارز در 17 بازی خود برای اتلتیکو مادرید 16 گل به ثمر رسانده، یعنی متوسط یک گل در هر 82 دقیقه. بیش از هر کدام از بازیکنان اتلتیکو مادرید در فصل قبل و او همچنین در حال حاضر با سه گل بیشتر از نزدیک ترین رقیب، آقای گل لالیگا است.

او در 11 مسابقه گل زده و شخصا 12 امتیاز برای اتلتیکو مادرید به ارمغان آورده است، بیش از هر بازیکنی در اسپانیا!  امتیازاتی که اتلتیکو را با 5 امتیاز اختلاف و دو بازی کمتر صدرنشین لالیگا کرده است.

هیچ بازیکن تازه واردی در این قرن چنین استارتی نداشته است. این اصلا آمار بدی نیست! مخصوصا برای بازیکنی آزاد که بارسلونا برای خلاص شدن از شرش دست به جیب هم شد!

دیگو کاستا، ستاره اتلتیکو، پس از بازی برابر گرانادا گفت: “نمی توانم بفهمم بارسلونا چطور گذاشت او برود.” و با گذر هفته ها بارها و بارها همه این جمله را تکرار کردند.

دیگو فورلان گفت: “بارسلونا اشتباه کرد. حتی اگر هیچ چیز از فوتبال ندانید این را می دانید که او هنوز توانایی گلزنی دارد.

آنخل کوره آ، دیگر هم تیمی جدید سوارز، گفت: “او یک مهاجم فوق العاده است. یک شانس نصفه نیمه به او بده و توپ توی دروازه است. خیلی سخت است که بفهمیم بارسلونا چطور گذاشت که یک شماره 9 مثل او، از دستش برود.

یان اوبلاک نیز گفت: “من از اینکه بارسلونا گذاشت که او از آن تیم برود خیلی سورپرایز شدم و وقتی گذاشتند که به اتلتیکو بیاید هم بیشتر تعجب کردم.

اینها تنها عکس العمل ها به ماجرای بارسلونا و سوارز نبود، مسی در این باره گفت: “تو لیاقتش را داشتی که به عنوان یکی از  مهمترین بازیکنان تاریخ این باشگاه از بارسا جدا شوی، نه که با لگد بیرونت کنند، مثل کاری که کردند.

سوارز می گوید که هر بازیکنی باید آماده پذیرش این موضوع باشد که زمانش به سر رسیده، اما جدایی او از بارسا موجب ناراحتی و عصبانیتش شده است. او احساس کرد که تمام زحمت هایش به سرعت فراموش شده و رفتار بارسا با خودش را تحقیرآمیز خواند.

ایاگو آسپاس، مهاجم سلتاویگو دراین باره گفت: “زمان به سر رسیده بود، بارسا داشت زیر بار پرداخت دستمزدها خفه می شد.”

اما منافع مالی که از فروش سوارز عاید بارسا شد به شدت ناچیز بود. بارسلونا از نظر مالی نفعی نبرد و از نظر فوتبالی هم یک فاجعه را رقم زد، نه فقط به این دلیل که سوارز از بلوگرانا جدا شد، بلکه بیشتر به این دلیل که پس از بارسا به کدام تیم رفت!

لیونل مسی در این رابطه گفت: “کاری که آنها کردند به نظر من دیوانگی بود. او به عنوان بازیکن آزاد رفت و به تیمی رفت که برای اهدافی مشابه اهداف ما رقابت می کند!

رفتن سوارز به اتلتیکو تصمیم بارسا نبود اما می تواند به قیمت از دست رفتن عنوان قهرمانی لالیگا برای آنها تمام شود.

او بیش از آنتوان گریزمان، آنسو فاتی، عثمان دمبله، مارتین برایتویت و فرانسیسکو ترینکائو روی هم گل زده و درخشش سوارز در اتلتیکو موجب شده تا این تیم با 8 امتیاز بیشتر از بارسا و با یک بازی کمتر صدرنشین لالیگا باشد.

این سناریوی ناآشنایی نیست؛ در سال 2013 داوید ویا به عنوان بازیکن آزاد از بارسلونا به اتلتیکو مادرید رفت و بلافاصله به همراه این تیم قهرمان شد. آن هم در کمپ نو و برابر بارسلونا!

تابستان گذشته پس از مواجه با بحران افتصادی، تیمی پا به سن گذاشته و فشارهای سیاسی، پس از شکست 8-2 برابر بایرن مونیخ، بارسلونا احساس کرد که وقت مناسبی برای خلاص شدن از شر سومین گلزن برتر تاریخ این باشگاه و دومین بازیکن با بالاترین دستمزد در جمع بازیکنان بلوگرانا است.

سوارز با مصدومیت زانو دست به گریبان بود، کندتر شده بود و اندکی افت کرده بود. فصل گذشته او در 36 بازی تنها 21 گل به ثمر رساند. آنها می خواستند تا او را از مسی نیز دور کنند.

سوارز کر نبود و زمزمه ها را می شنید و حتی در مصاحبه هایش از باشگاه خواست تا در مورد برنامه هایی که برای آینده دارند با او مستقیما صحبت کنند. در نهایت در یک مکالمه تلفنی خیلی صریح و کوتاه به سوارز گفته شد که باید کمپ نو را ترک کند.

در مکالمه ای یک دقیقه ای به سوارز گفتند که باید از بارسا برود، پشیمانی از این تصمیم اما خیلی بیشتر طول کشید.

این تصمیمی بود که باشگاه گرفت و سرمربی جدید بارسا، رونالد کومان، گفت که او آدم بده داستان نیست. اما این کومان بود که به سوارز گفت باید برود، او بود که نقش جلاد را بازی کرد، کومان بود که به دنبال شیوه جدیدی از بازی در بارسا بود و بازیکنان جوان تر و پر انرژی تری را می خواست.

سوارز از کسی توضیح نخواست و هیچکس هم به خود این زحمت را نداد.

سوارز تصمیم بارسا را پذیرفت به این شرط که حالا که قرار است برود، با شرایط خودش برود. به عنوان یک بازیکن آزاد.

سوارز حتی با رییس باشگاه، بارتومئو، هم صحبت نکرد. به او گفته شد که لازم نیست در تمرینات شرکت کند، اما او به هر حال در تمرینات حاضر می شد.

هیچ چیز جلوی او را نمی گرفت که بگوید: “خب، من می مانم و شما پولم را می دهید.” و غیرممکن هم نبود که در نهایت بازی کند. کومان حتی یک بار علناً به همین نکته اشاره کرد. با این حال بارسلونا واضح بود: وقت رفتن فرا رسیده. و سوارز احساس کرد که بابت هر اشتباهی که رخ دهد، او را سرزنش خواهند کرد. البته غرور هم اندکی او را هل داد. بنابراین وکلای وی و بارسلونا مشغول مذاکره شدند.

باشگاه هایی مثل یوونتوس با بارسا برای به خدمت گرفتن سوارز وارد صحبت شدند. دیگو سیمئونه، سرمربی اتلتیکو مادرید، از دیرباز ار طرفداران سوارز بود و او را بهترین شماره 9 که هر تیمی می تواند داشته باشد، نامیده بود.

سوارز دوست نداشت از اسپانیا برود و با سیمئونه هم تفاهم خوبی داشت.

بارسا لیستی از باشگاه هایی که سوارز حق نداشت به آنها برود را منتشر کرد و اتلتیکو یکی از آنها نبود، وقتی خبرنگاران به بارتومئو این موضوع را گوشزد کردند، رییس بارسا سعی کرد که دبه کند، اما در نهایت به نظر می آمد که برای بارسلونا احتمال ماندن سوارز بدتر از پیوستن او به اتلتیکو مادرید بود!

توافقی حاصل شد که به بارسا اجازه می داد وجه خود را حفظ کند و اتلتیکو نیز می توانست مهاجمی که می خواست را به دست بیاورد. سوارز قرارداد خود را بارسا را فسخ کرد و به عنوان بازیکن آزاد به اتلتیکو پیوست. اتلتیکو هیچ پولی به بارسا پرداخت نکرد اما با پرداخت پاداش هایی بر مبنای عملکرد در پایان هر فصل موافقت کرد. مبلغی که می تواند به 6 میلیون یورو برسد. خبر خوب اینکه سوارز اینقدر عالی بازی می کند که احتمالا اتلتیکو مجبور به پرداخت این مبالغ است.

سوارز گفت: “خوشحالم که اینجا احساس می کنم باارزشم. مردم فکر می کردند که بازی کردن در بارسلونا و زدن 20 گل آسان است. نه. آسان نیست. خیلی خوب بود که توانستم نشان دهم چه شایستگی در کاری که انجام داده بودم وجود داشت، اینکه من می توانم در جمع بهترین ها بازی کنم و نه قط به خاطر اینکه در بارسلونا در کنار بهترین بازیکن جهان بازی می کردم.

منبع 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *