اخبار ورزشی

چگونه با ورزش، چاق یا لاغر شویم؟

مجله اونلی اسپرت/خوزستان یک مربی ورزش معتقد است که برای افزایش یا کاهش وزن، توجه به تغذیه و انتخاب ورزش مناسب، اصلی‌ترین موضوعات برای رسیدن به تناسب اندام است.

پریسا شاپوری در گفت‌وگو با مجله اونلی اسپرت، اظهار کرد: ما در افراد با تیپ‌های بدنی متفاوتی مواجه هستیم، برخی از لاغری زیاد رنج می‌برند و برخی نیز با اضافه وزن مواجه هستند که هر دو گروه برای رسیدن به وزن ایده‌آل و تناسب اندام باید یکسری نکات در تغذیه و نوع ورزش خود را مدنظر قرار دهند. یعنی در هر دو گروه، تغذیه و انتخاب ورزش مناسب، اصلی‌ترین موضوعات برای داشتن بدنی روی فرم است.
وی بیان کرد: اگر افراد تاکنون فعالیت ورزشی نداشته‌اند، باتوجه به اینکه آمادگی بدنی بالایی ندارند، بهترین نوع فعالیت برای آن‌ها این است که با وزن بدن خودشان تمرین کنند و تمرینات آمادگی جسمانی را انجام دهند. ضمن اینکه تمام افرادی که قصد انجام فعالیت ورزشی دارند، باید به گرم کردن و سرد کردن در تمرین که اصلی‌ترین بخش ورزش است و تاثیر بسیاری در روند تمرینی آن روز ورزشکار دارد، توجه ویژه داشته باشند زیرا اگر به این دو مقوله توجه نشود، فرد به مرور دچار آسیب دیدگی می‌شود؛ آسیب‌هایی که حتی می‌تواند جبران ناپذیر باشد. پس حتما با گرم کردن باید بدن را آماده یک تمرین بانشاط و باکیفیت کرد و در پایان تمرین نیز سرد کردن، بسیار اهمیت دارد چراکه با حرکات کششی عضلات کشیده می‌شود و این کار در ریکاوری عضلات خیلی تاثیر دارد.
این مربی ورزش با اشاره به چگونگی انجام فعالیت ورزشی برای افرادی که با اضافه وزن بالا مواجه هستند، گفت: افراد چاق برای رسیدن به وزن ایده‌آل ابتدا باید روی تغذیه خود کار کنند؛ یعنی مصرف میوه، سبزیجات و پروتئین را بیشتر کنند زیرا افرادی هستند که به دلیل کمبود فیبر در بدن‌شان، دچار اضافه وزن می‌شوند که با مصرف سبزیجات می‌توانند به فیبر لازم در بدن خود دست پیدا کنند. این افراد باید تمرینات خود را با حرکات آمادگی جسمانی، یعنی تمرین با وزن بدن خود را شروع کنند و در ادامه نیز می‌توانند تمرینات ترکیبی و استفاده از وزنه‌ها با تشخیص مربی را در برنامه تمرینی خود داشته باشند. زمان تمرینی لازم برای این افراد، ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است.
وی عنوان کرد: آن دسته از افرادی هم که با کمبود وزن مواجه هستند و قصد دارند به وزن ایده‌آل برسند، باید در ابتدا روی تغذیه خود کار کنند تا بدن‌شان حجم بگیرد. یعنی اگر فرد تاکنون صبحانه در برنامه غذایی‌اش جای نداشته است، از این پس باید به خوردن صبحانه توجه لازم را داشته باشد. این فرد باید مصرف قند طبیعی و پروتئین را در صبحانه خود جای دهد. افرادی که می‌خواهند بدن‌شان حجم بگیرد باید علاوه بر سه وعده اصلی غذایی، سه تا چهار میان وعده را هم در برنامه غذایی خود قرار دهند. نوع تمرینات این افراد نیز باید تمرینات آمادگی جسمانی، کار با وزنه و دستگاه باشد. یعنی تمرینات هوازی -ورزش‌های هوازی مدت زمان طولانی‌تری دارند و عضلات بیشتری در آن شرکت می‌کنند. در این ورزش‌ها آنزیم‌های چربی‌سوز، ترشح شده و باعث سوختن چربی‌های بدن می‌شود- و کار با دستگاه را با هم در برنامه تمرینی خود داشته باشند. زمان تمرینی این افراد باید حداکثر یک ساعت تا ۹۰ دقیقه باشد، ضمن اینکه باید حواس‌شان باشد که بدن‌شان خسته نشود تا کیفیت تمرین پایین بیاید.
انتهای پیام
Source/منبع

author-avatar

درباره N.Zahedi

من از مسیری دور به اینجا رسیده ام، بعد از سختی ها و لذت هایی فراوان؛ راهنمایانی گران مایه را ملاقات کرده و نکات گران سنگی آموختم؛ اما این ها کافی نیست، باید رفت، باید دید و شنید و چه لذتهای زیادی که در ادامه مسیر منتظر من اند، نقشه بعدی چیست؟! چه کس میداند، استراحت کافیست، فرداها منتظر ملاقات من اند؛ در آن سوی کوه ها...باید رفت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *