اخبار ورزشی

مصرف نوشیدنی‌ کربوهیدراتی هنگام ورزش مفید است یا مضر؟

مصرف نوشیدنی های کربوهیدرات منجر به تمرین بهتر و با کیفیت تری از سوی ورزشکار در حین فعالیت ورزشی می شود.

به گزارش مجله اونلی اسپرت، در مقایسه با محلول آب یا الکترولیت، پژوهش ها یافته های ضد و نقیضی درباره غلظت های کربوهیدراتی ارائه کرده‌اند که به کاهش مقادیر تخلیه معده ای منجر شده است و در مقایسه با آب، نوشیدنی‌هایی که غلظت‌های بیشتر از ۸۰ گرم در لیتر(هشت درصد) دارند آهسته تر معده را ترک می کنند و می توانند باعث ناراحتی معده شوند و تاثیر زیان بار بر عملکرد ورزشی داشته باشند.
بر اساس این مطلب که از سوی مجتبی خادم متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار مجله اونلی اسپرت قرار گرفته، آمده است: با این وجود تفاوت های فردی بارزی در خصوص تخلیه معده ای محلول‌های کربوهیدراتی و پیدایش ناراحتی‌های معده ای-روده ای وجود دارد؛ بنابراین در مقایسه با محلول‌های غلیظ‌ تر، کربوهیدرات‌های معادل۴۰ تا۸۰ گرم در لیتر (چهار تا هشت درصد) برای دریافت مایعات در حین فعالیت‌های ورزشی مناسب تر هستند.
از سوی دیگر، مصرف کربوهیدرات در فعالیت ورزشی بلندمدت زمانی مفید است که غلظت گلیکوژن عضله در آستانه تخلیه باشد و غلظت گلوکز خون نیز به کمتر از سه میلی مول در لیتر کاهش یابد، پس اگر تغذیه پیش از فعالیت ورزشی کافی باشد، هیچ گونه ضرورت متابولیکی یا ارگوژنیکی به مصرف کربوهیدرات هنگام فعالیت ورزشی کمتر از ۹۰ دقیقه احساس نمی شود.
انتهای پیام
Source/منبع

author-avatar

درباره N.Zahedi

من از مسیری دور به اینجا رسیده ام، بعد از سختی ها و لذت هایی فراوان؛ راهنمایانی گران مایه را ملاقات کرده و نکات گران سنگی آموختم؛ اما این ها کافی نیست، باید رفت، باید دید و شنید و چه لذتهای زیادی که در ادامه مسیر منتظر من اند، نقشه بعدی چیست؟! چه کس میداند، استراحت کافیست، فرداها منتظر ملاقات من اند؛ در آن سوی کوه ها...باید رفت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *