اخبار ورزشی

تمرین هوازی در بهبود شاخص‌های استرس اکسیداتیو قلب مؤثر است؟

مجله اونلی اسپرت/لرستان یک دانشجوی دکتری تربیت بدنی می‌گوید: تمرین هوازی با افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی بافت قلب در بهبود شاخص‌های استرس اکسیداتیو قلب مؤثر است.

الهام میرزائیان در گفت‌وگو با مجله اونلی اسپرت، بیان کرد: پیری فرایندی است که باعث تغییرات ساختاری و عملکردی در قلب می‌شود. در این خصوص پژوهشی “هشت هفته تمرین هوازی بر مسیر پیام‌رسانی  smads/β-TGF  ایجادکننده فیبروز قلبی رت‌های سالمند” انجام دادیم.
وی ادامه داد: در این مطالعه تجربی ۱۸ سر موش صحرایی آزمایشگاهی نژاد ویستار با سن ۲۴ ماه به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند.
میرزائیان افزود: پس از سازگاری با محیط و آشناسازی با تمرین، گروه تمرین برنامه خود را روی نوارگردان با شیب ثابت صفر درجه با سرعت ثابت ۱۲ متر بر دقیقه به مدت ۸ هفته و ۵ روز در هفته انجام دادند.
این دانشجوی دکتری تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی اضافه کرد: مدت تمرین از ۱۰ دقیقه در هفته اول به ۵۲ دقیقه در هفته هشتم رسید. در این مدت گروه کنترل هیچ تمرینی انجام نداد.
وی گفت: متغیرهای تحقیق به روش االیزا و با استفاده از کیت زلبیو آلمان اندازه‌گیری شدند. برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده‌ها از آزمون تی مسقل استفاده شد.
میرزائیان افزود: نتایج تحقیقات نشان داد تمرین هوازی با افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی بافت قلب در بهبود شاخص‌های استرس اکسیداتیو قلب مؤثر است، چون علیرغم افزایش مقدار β-TGF توانسته با ممانعت از فعال‌سازی آن مانع از راه‌اندازی مسیر پیام‌رسانی فیبروز بافت قلب شود که باعث کاهش بیان کالژن در قلب رت‌های سالمند شده است.
انتهای پیام
Source/منبع

author-avatar

درباره N.Zahedi

من از مسیری دور به اینجا رسیده ام، بعد از سختی ها و لذت هایی فراوان؛ راهنمایانی گران مایه را ملاقات کرده و نکات گران سنگی آموختم؛ اما این ها کافی نیست، باید رفت، باید دید و شنید و چه لذتهای زیادی که در ادامه مسیر منتظر من اند، نقشه بعدی چیست؟! چه کس میداند، استراحت کافیست، فرداها منتظر ملاقات من اند؛ در آن سوی کوه ها...باید رفت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *